Wednesday, February 29, 2012

Di Langit Lazuardi

Selamat malam..
29Feb hanya 4 tahun sekali.
Hari ni aku cuti.
Esok keje mcm biase.
Semasa menulis ini, Nor sedang skodeng aku tgh taip ape.
Ide tak banyak lagi.
aku cepat2 minimize page.
Tadi tgk drama Di Langit Lazuardi TV9. Tertanya2 ape itu Lazuardi? adakah adik beradik Lizard..
ohh bukan..Lazuardi kata Nabila Huda, langit yang lebih biru. dilangit Lazuu.....(Nor datang skodeng lagi) 
20 minit kemudian selepas berhempas pulas bergomol dgn Nor yg beriya2 nak tengok aku buat ape..Idea tgh bnyk tapi Nor kacau..Damn!
Cont. dilangit Lazuardi kata Nabila huda, langit ini lebih biru dari langit di Malaysia,langit Lazuardi hanya dapat dilihat di Jepun..
Surat Rita Rudaini buat Adi Pura yg curang sebelum dia meninggal dunia
'Buat Abang..
~Saya bukanlah semulia Khatijah, tidak sebaik Aisyah, dan tidak setabah Fatimah..
Tapi..saya redha jika abang ingin berkahwin lagi satu..'
Pheww kata2 itu menusuk kalbu sesapa yg ingin berkahwin lebih dari satu :-p
Ending citer ini, Adi Putra xdpt sesape, bini dia meninggal, kekasihnya lari ke Jepun.
Yang dikejar tak dpt, yang dikendong keciciran. Damn!

 

Sunday, February 26, 2012

..yang bernama Dugaan

Kita sering mendengar 'Dugaan' pabila sesuatu buruk berlaku.. Dugaan ini subjektif. Manusia diduga dengan pelbagai cara. Ada ke seseorang insan di bumi ini tak diduga? Jika ada, insan tersebut agak malang kerana tuhan tidak memberi perhatian kepadanya..
Dari kecil hingga dewasa, aku juga telah melalui pelbagai dugaan dan rintangan. Ia membuatkan aku menjadi seorang wanita yang agak kuat dan sabar. Ingin kukatakan bahawa aku masih lagi lemah tp tak mengapa kerana aku bukanlah sebatang kara. Alhamdulillah.
Mungkin dugaan itu juga mematahkan keegoanku yg sgt tinggi sebelum ini. Patah dan jatuh kebawah. Manusia boleh berubah. Aku bukan seorang yg sangat ego sekarang ini. Mungkin setelah arwah mak pergi 2 tahun yang lalu..
Bulan ini sudah suratan takdir jodoh kakak sulungku begitu..bergelar seorang Janda. Dia tiada harta, tiada ilmu yg tinggi, tiada kerja dan 5 orang anak yg masih kecil adalah satu2nya harta dia dunia akhirat. Tiada niat utk kuceritakan baik buruk dia dan keluarganya disini. Semoga dia tabah melalui perkara ini.
Tetapi, satu hari adikku terbaca coretan ank perempuan kedua kakakku yg berumur 10 tahun ni didalam buku notanya. tak abes baca, ank sedaraku ni ternampak lantas melarikan bukunya itu dan mengoyakkan helaian ini. adikku pura2 buat tak kesah, anak sedara senyap2 ke dapur utk membuang helaian kertas ini dan beberapa minit kemudian adikku mengambilnya.....
Begitu tinggi harapan anak sekecil ini dan sudah memahami apa yg berlaku.

Duit simpanannya baru berjumlah RM31.20
Melihat perkara ini membuatkan aku bersyukur, masih ade lagi org yg lebih susah dari aku.. sebab itu aku sebolehnya berusaha utk mengurangkan keluh kesah dan merungut..
Anak2 ini tidak diajar dgn kemewahan dan kemanjaan berlebihan..dunia kini semakin mencabar, Diharap dengan pengalaman ini, mereka semua cepat matang dan tidak memberontak, kuat berusaha dan jatuh bangun sendiri seperti aku di waktu kecil.. :-) . Biar susah diwaktu kecil, besar nanti menjadi org yg berjaya dan senang. Ibu mereka pasti bahagia.
Aku akan membantu apa yang terdaya dan seikhlasnya..

Friday, February 24, 2012

Stress dibulan February

20 hari kemudian..

~Mood: Marah
Hari ini aku stresslah..mmg xdek benda lain yg membuatkan aku stress melainkan kerja(mostly)..
aku nak marah betullah dgn org yg sesuka hati arahkan aku buat itu dan ini..
Memanglah keje bos2 adelah suruh buat itu dan ini..tapi tanyalah aku boleh buat ke tak..
kalu aku ckp tak boleh atau tak nak buat..
kata2 spt ini akan kedengaran:-
..tuhan tak akan berikan pada org yg tak mampu
..inilah peluang ko!
..ko belajar ape dulu kat unibersiti, sipolan tu tak belaja it pon boleh buat

~iklan promo cerekarama metarr..
aku hantar adik pi interview DALAM WAKTU KERJA kat TPM bukannye kat Putrajaya ke Seremban ke Ipoh ke..kalau bukan adikku mintak tolong kakaknye ni,sape lagi nak tolong dia, nak mitak tolong indon buat rumah ke??
abes tu aku buat kerja sabtu ahad bersengkang mata sampai pagi DI LUAR WAKTU KERJA, ade sape2 tanya kabar aku tak? tak ade kan ..terimakasih byk2!

~Mood:Memberontak
 Mmg tadi aku Marah! bile marah jgn sesape pon suh aku wat itu dan ini..mmg tak jalan, aku takkan bergerak waima bos paling atas suh aku bergerak..
Jgn juge sesape cuba berborak dgn tanya itu dan ini krn aku takkan mengeluarkan perkataan lebih dari 10 patah perkataan.
Tapi hati akan bengkak dan mata sedikit berair..Sabarlah, istigfar banyak2!

Sorry to say aku termenyumpah dah tadi..
Balik2 aku membebel depan Nor tak berenti utk meluahkan segala yg terpendam..Lega no..
Aku kena bersihkan hati secepat mungkin.. 
Berfikiran positif kerana ini bukan kali pertama kamu berhadapan dgn situasi ini..byk kali..
Nanti bila dah kawin berhentilah kerja..ehh tak.. takpe boleh sara hidup sama2 :-)
Tapi aku berikrar akan memberi syarat2 yg sepatutnya  dan baekk punyer utk bos2 tersayang bila aku kawin nnti..kerja bukan no.1 lagi ok! jika bos2 tak bersetuju salah satu aku akan resign..hahaha (kan best kalau dpt buat mcm tu)..

Saturday, February 4, 2012

Tentang Solat

Assalamualaikum..
Rasa dihati tetibe je nak luah sesuatu kat sini..jeng jeng jeng..
Tentang ape? Tentang sembahyang-->Solat. Apa yg kamu tau ttg solat ni wahai Nik Anisah? Aku tak tahu sangat2 atau sgt mendalam ilmu agama tapi..
Apa hukum sembahyang? Wajib..orang yg meninggalkannya berdosa besar sama besar spt dosa minum arak, meninggalkan puasa ramadhan dgn sengaja, berzina dan lain2..
Adakah istilah Sembahyang itu tiang agama relevan? Ade jer org TAK smbhyg kaya raya, ade je org tak sembahyang berbahagia bercinta berkahwin beranak..ade jer org tak sembahyang tutup aurat selengkapnyer..
Tapi juga org sembahyang tidak menutup aurat, ade orang sembahyang kuat mengumpat dan mengata org, ade org sembahyang tidak menjaga kebersihan diri.. pendek kata setiap orang ada kekurangan dan kelebihan masing2.tapi bagiku ape jua keadaannyer..tolonglah sembahyang..bukan semua kerana ape yg aku cakapkan diatas tapi tolonglah sembahyang kerana Allah swt (Tetibe je sebak)
Aku juga kekadang dlm keadaan tertentu..solat tertinggal spt angin lalu..subuh pon kadang2 sgt terlajak..
Dulu mase belaja kat Perlis..mase duk hostel..aku ade 2 org rummate. Sorang begitu menjaga solatnye, tak kira kalau dia terlajak subuh.. bangun pukul 10pg ke 11pg ke dia tetap sembahyang qhadak tapi dia tak tutup aurat, dia sgt seksi, tak pakai tudung, mekap tebal..dan sorang lagi tak jaga solat, 6 bulan duduk bersamanya boleh dibilang dgn jari kali sembahyangnya.tak period pon tak sembahyang..kdg2 dia pakai tudung kdg2 tak pakai tudung..So, siapa lebih baik? aku tak memihak pada sesiapa tetapi kulihat semakin lama yg TAK sembahyang ni semakin tak menjaga maruahnya, semakin lama kemanisan wajahnya luntur..(Disinilah terletak relevannya Sembahyang itu tiang agama)
Sekarang di opisku pula ramai juga tak sembahyang, lebih ramai tak sembahyg dari sembhyg.. kalaulah ikutkan hati kata biadap ni..nak aje aku sound begini..
~'aku tak penah tgk ko smbhyg zohor or asar sejak aku masuk sini lg, lamanyer ko xsmbhyg, dh setahun lebih dh, tak rase bersalahke'..wah biadapnyer aku..
~'kenape ek sy nmpak awk ek sembahyang jumaat je ek..awk kumpul solat 5 waktu utk sembhyg jumat ek' wah kurang asamnyer aku..
~'ooo baru tau korg KURENG nak smbhyg zohor n asar sbb serabut keje,keje byk kan tapi mgrib, isyak, subuh xdek masalah..ooo mcm tuuu..' wah solat 5 waktu sehari semalam bukan 3 waktulah awk..
~'dik, gi lah smbhyg?' 'kak tak smbhyg ke?' diorang dah besar pnjg buat ape nak suruh2 lagi.

Sekali
lagi sbg peringatan utk diri sendiri..hargailah ibubapa kite yg sejak kecik didik kite sembahyang, ingatlah cikgu, ustaz ustazah penat2 ajar bace doa dan cara sembahyang dan yg paling penting ingt sikit tuhan yg bagi kite bernafas, yg bg rezeki kita bekerja, yg bg mkn.. takkanlah nak tunggu putus cinta, or jatuh sakit or kehilangan org tersayang or rase keresahan dihati baru nak sujud pada Yang Esa.Itu melampau namanya.
Sedih aku tengok diorg yg tak sembahyang ni..lagi sedih bile tgk yg elok2 sembahyang dah tak sembahyang dah..Sedih bukan sebab ape, sedih kenapa diorg buat tuhan mcm tu..kite sume ni ade agama, ade tuhan,..sedih sgt2..
Yer aku tau..aku juge ade baik buruknyer dan ilmu agama yg aku ade pon basic aje, doa2 tak byk yg hafal, yg ustaz/ustazah ajar dlu2 pon dah lupa dah..yg arwah mak ayah ajar pon dah tak ingat tp ingatlah Allah yg bagi kite kehidupan di dunia yg sementara ni..
Adakah kita menunggu tua, nak gi mekah baru nak berubah?..Adakah kite nak menunggu tiba di Jabal Rahmah beru nak memohon tuhan memakbulkan segala permintaan dihati?..Tidak sama sekali..Tuhan itu dekat aje dgn kita, menyayangi kita lebih dari segalanya tapi kita aje yg menjauhkan diri, menjarakkan diri kita dgn tuhan dengan cara meninggalkan solat kita padaNya.

Jika ade sesuatu yg kita tak dapat, jgn putus harap, Allah Maha Mendengar. Kadang2 tuhan menduga kita dgn pelbagai cara. Ikhlaskan hati meneruskan hidup, berdoa dan jangan tinggalkan solat..lama2 kita payah nak solat. Org perempuan kena ingat satu hari nanti akan jadi ibu, org lelaki menjadi imam dan ayah. Jika awal2 lagi dah tak jaga kewajiban, bagaimana pula dgn iman anak2.
Wallahualam. (Peringatan utk diri sendiri, tak berniat menyinggung sesiapa)