Thursday, October 30, 2014

Kek Coklat Karamel & Puding Karamel

Kek Coklat Karamel

Adik kakok abe, sy betul2 ikut cara dibawah dalam penghasilan kek ini. Selamat mencuba.




Cerita belakang tabir..
Periuk kukus ni aku beli tahun lepas pasal apa, pasal aku teringin sgt makan lepat pisang dan nak buat sendiri. Dulu, arwah mak selalu buat kuih feveret ni..
Lokasi pembelian periuk dan barang2 dapur murah2, tahan lama, tahan lasak banyak dijual Pasar Payang, Ganu kite.
Lepas tu simpan dalam laci dapur, pastu setahun lebih kemudian baru aku guna bila tahu kek pon boleh masak guna periuk pengukus.
Lega tengok tak bersawang lagi periuk ni..kihkih
Saiz periuk pengukus anak dara punya memang comel dan sederhana je besarnya.
Aku gembira bila ada periuk pengukus ni sbb belum rasa nak memiliki Oven lagi..ruang dapur kecik.
Dulu aku ingat nak buat kek kena ada Oven/Microwave je.
Dalam membeli barang2 kek, aku suka pergi Kedai Bagus, Sungai Besi
Semua barang ada dengan harga berpatutan.
periuk cap ape?..cap payung terbukak--reka sendiri nama periuk
Aku tak tutup pon penutup periuk dgn kain..tengok ok je..ade sesetengah cara kena balut tudung periuk agar air wap tak menjejaskan kek.
dengan menggunakan serbuk coklat cap Beryl's, rasa kek sangat sedap
Aku beli juga papan pelapik kek warna gold tu 60 sen je..ada banyak saiz kat kedai..mmg ngam pula dgn saiz loyang tu.
Banyak ni je aku makan, yg lain hosmate dan aku bagi pd kawan2
Ini lah rupanya.. lain kali boleh buat lagi.
Kali kedua buat kek dan selepas 12 tahun tak buat kek.
Masa lepas SPM dulu, aku pernah buat kek coklat sekali. Itu pon pakai tepung khas dibeli dgn kawan baik.
Bila tgk kek cantik dan sedap, hati ini memang gembira :-)

Puding Karamel

Ini mungkin kali ke-4 buat puding ni, kali pertama,ke-2,ke-3 fail.
Menggunakan periuk pengukus dan masih ada rasa takut2 jika fail lg.
Akhirnya berjaya juga tapi Topping nya jika ingin lebih manis, ia akan kelihatan lebih gelap lg.
Yang dibawah aku letak 3 sudu besar gula sahaja.
Masa nak masak gula tu jadi karamel mmg susah sikit. Tapi anda boleh letakkan air dan ratakan pada bekas tupperware  dgn pantas dan sekata.
Mula tuh aku cari bekas tupperware bentuk Love tapi tak jumpa.
ada yg bentuk 4segi sahaje.


Selalu guna blender kalu nak blend telur dan sebagainya pasal xdek pengisar khas utk buat kek
Kalu warna tak gelap mcm ni, tak rasa manis sgt..sedang2 saje
Letak dalam peti sejuk, enak dimakan sejuk2.
Salah satu cara utk rasa gembira adalah dgn memasak. 
Tak perlu terlalu bijak dlm memasak, cukup lah dgn ada sifat'sedikit rajin' dan berani mencuba.
Sekian dan Terima Kasih.

No comments:

Post a Comment