Tuesday, May 22, 2012

Hidup untuk Makan~Episod 1

1 Rejab 1433

Hari ini puasa ganti dan puasa sunat bulan Rejab.
Waktu lunch skrg ni tp tak kuar jadi tahap kelaparan menjadi2 waktu ni..hehe
So, utk menenangkan perut yg kelaparan..mari kita cuci mata tengok gamba2 makanan yg dimasak sendiri..hikhik

Mee Goreng~dapnyer, perah asam limau sikit..marbeles..ni baru siap masak sbb tu nampak mcm basah sikit..
Nasi Kerabu~Dah lama tak buat nasik kerabu..atas permintaan adik2 je baru buat ni..mujurlah sempat belajo dari arwah mak especially Kerabunyer, Kuah tumis, salak lada..cume ayam  tu wat style nasik ayam gugel sendiri..

Ayam masak lemak cili padi~time masak kat rumah sewa dulu..aku dan Sah mmg suke sgt lauk ni..
Sambal Belacan tumbuk sendiri tu yg menambah selera kami utk makan dengan lahapnyer..aumm..
Sardin Roll lagi..hmm mmg boleh gemuk dgn serta merta ni..
 
Gulai Ayam~anda pasti tidak dpt menolak lauk ini diwaktu tengahari dgn nasik panas, Kacang Buncis Goreng dan Sambal Belacan tumbuk sendiri..Selepas mentekedaghah, gerenti otak dan mata anda secara automatik akan hang dan tertido dgn lenanya bak ular sawa kekenyangan..
Sotong celup tepung~ Satu hari terase nk mkn sotong ni, maka gugel la cmner nak buat ni..dgn menggunakan tepung jagung..ni kali kedua aku buat ni tapi hasilnya tak berapa nak jadi jgk la..Boleh try lagi kali ketiga..
 
Karipap ~ Omg..aku suke buat karipap dlu..arwah mak suke tgk aku buat karipap..aku buat, dia goreng..intinya dia jugak yg ajor..Memang sedap kalu wat minum petang dan brekpes..
Sayur Paprik + Ikan msk asam pedas (gambo blur)..aku sedang terliur tika menaip post ini..tgklah sambal belacan blender tak sesedap tumbuk sendiri...
Ayam masak Lemak cili padi~ sekali lagi bersama sambal durian yg ditumbuk oleh Nor..
Nasi Ayam Hafsah Ghani + Kuih gulung Izaty Hanafi = Aku tukang makan jer..sedapp!

Laksa Penang Hartini aka Saya Disini~Aku tak dapat menolak utk tidak post gambo ni..Aku tak pernah wat ni..Sedap!



3 comments:

  1. Aduuuhhh, laponya pewottt.....tgk makanan sedak2 ni....pandai la k.nik masak...mcm2...terer laa....karipap pon pandai...peh peh peh...

    ReplyDelete
  2. geramnye...jgn tunjuk gmbo cam ni la...sian perut sy,,nik pndai buat karipap, nasi ayam, kari daging, roti sardin..semua sedp2

    ReplyDelete
  3. eh...laksa sy,...sedpnye..teringin nak mkn..

    ReplyDelete