Wednesday, April 10, 2013

Bermimpi Tok Guru


Dipagi Subuh yang hening aku terjaga dari tidur.
Selepas solat Subuh, hati rasa sedikit hairan.
Kerana sebentar tadi aku bermimpi berjumpa Tok Guru Nik Aziz Nik Mat.
Di dalam mimpi itu,
aku dan Tok guru berada di sebuah pondok buruk yang menempatkan anak-anak yatim.
Kami berdua memberi bubur kacang kepada mereka.
Dengan berserban dan memakai jubah,
Wajahnya sangatlah kukenal.
Beliau membawa periuk sederhana besar berisi bubur dan aku memegang senduk mencedok bubur dari satu pinggan ke satu pinggan.
Hujan rahmat turun dengan lebat, membuatkan atap pondok itu bocor.
Air hujan menitis sedikit ke dalam periuk itu.
Tok Guru berusaha mencari pelindung agar air hujan yg menitik tidak masuk walau sedikit pun ke dalam periuk bubur itu.
Dia juga menyuruhku agar berusaha melindungi bubur itu dari tempias hujan.
Perilaku yg lembut dan penuh kasih sayang ku lihat.
Begitu kasihnya Tok Guru kepada anak-anak yatim itu.
Mimpi sebentar antara Tok Guru dan aku itu sudah cukup bagiku.
Waima dalam mimpi itu sendiri, perasaan tersentuh dalam hatiku itu ada..
Inikan pula bila terjaga..
Cukuplah di alam mimpi, sudah terserlah keperibadian mulianya.
Mimpi yang baik datang dariNya.
Wallahualam.

1 comment: