Sunday, November 25, 2012

Hargai diri sendiri


Bulan Oktober berlalu pergi dan pada bulan itu keadaan kerja agak lancar. Tetapi bila masuk shj bulan November, aku mengalami satu peristiwa yang agak sukar, ia melibatkan kerja juga. Perkara itu sudah berlalu dan aku belajar untuk mengawal keadaan dari pengalaman2 sebelum itu.

Selama beberapa hari aku bersengkang dan bertarung dengan emosi untuk menyiapkan kerja itu. Macam2 halangan yg dilalui dalam diamku. Bila kita terpaksa melalui suatu perkara yang dirasakan seperti mustahil untuk dilaksanakan atau berasa sukar/berat untuk menyiapkannya, kita kena ingat perkara ini akan berlalu sepertimana masa yg terus berputar. Nah..bila ia siap, diri sendiri berasa release dan letih. 
Agak skema pulak ayat aku yer..


Tido mulai teratur, dapat mengemas bilik, bersenam, menjaga kulit wajah, memasak dan membuat perkara2 rutin. Tapi ada satu perkara yang aku baru terpikir untuk buat adalah membalas jasa diri sendiri (appreciate myself).
Apa salahnya selepas kita menyiapkan tugas yg menuntut pengorbanan dan penat lelah, kita appreciate diri sendiri. Yelah, xdek org nak appreciate kita, baik kita appreciate diri sendiri kan. Bukan bermaksud setiap kali lepas stress/buat kerja, setiap kali itulah nak appreciate bla bla bla..bukan begitu..

Minggu lepas, lepas kerja itu siap aku terus ajak adik aku pegi The Mines untuk membeli sehelai baju untuk diri sendiri. Walaupun ia bukan kehendak mahupun keperluan. Just untuk appreciate diri sendiri. Lepas aku beli baju tu, aku sendiri rasa happy.  Perasaan ini berbeza sama sekali dengan perasaan kita shoping sendiri atau shoping dgn kawan-kawan, shoping macam ni lebih kepada nafsu dan kehendak :-) 
Kalau ada orang yg tersayang, kita mesti tahukan bila diorang tgh stress atau tengah serabut otak memikirkan masalah kerja dan negara..bila org yg kita sayang tu dah release, ape salahnya kite appreciate diorang. Contohnya, kita boleh shopping beli satu barang, tak kisahlah murah ke mahal ke.. pergi tengok wayang, pergi melantak, pergi jalan2 cari makan, holiday..Banyak cara utk release dan ia juga depends masing2..
Kita mesti sematkan rasa sayang pada diri sendiri dan sesama insan. 
Agak romantic pulak ayat aku yer..

Paling utama kita jangan lupa selalu ucapkan Alhamdulillah. Bila rasa susah, dirikan solat dan berdoa memohon pertolongan dariNya. Mungkin ada hikmah terhadap apa yg terjadi dan jika kita tak nampak hikmah itu, sekurang-kurangnya kita belajar sesuatu dari perkara tersebut.
Agak motivasi pulak ayat aku.. :-)

2 comments: