Saturday, February 4, 2012

Tentang Solat

Assalamualaikum..
Rasa dihati tetibe je nak luah sesuatu kat sini..jeng jeng jeng..
Tentang ape? Tentang sembahyang-->Solat. Apa yg kamu tau ttg solat ni wahai Nik Anisah? Aku tak tahu sangat2 atau sgt mendalam ilmu agama tapi..
Apa hukum sembahyang? Wajib..orang yg meninggalkannya berdosa besar sama besar spt dosa minum arak, meninggalkan puasa ramadhan dgn sengaja, berzina dan lain2..
Adakah istilah Sembahyang itu tiang agama relevan? Ade jer org TAK smbhyg kaya raya, ade je org tak sembahyang berbahagia bercinta berkahwin beranak..ade jer org tak sembahyang tutup aurat selengkapnyer..
Tapi juga org sembahyang tidak menutup aurat, ade orang sembahyang kuat mengumpat dan mengata org, ade org sembahyang tidak menjaga kebersihan diri.. pendek kata setiap orang ada kekurangan dan kelebihan masing2.tapi bagiku ape jua keadaannyer..tolonglah sembahyang..bukan semua kerana ape yg aku cakapkan diatas tapi tolonglah sembahyang kerana Allah swt (Tetibe je sebak)
Aku juga kekadang dlm keadaan tertentu..solat tertinggal spt angin lalu..subuh pon kadang2 sgt terlajak..
Dulu mase belaja kat Perlis..mase duk hostel..aku ade 2 org rummate. Sorang begitu menjaga solatnye, tak kira kalau dia terlajak subuh.. bangun pukul 10pg ke 11pg ke dia tetap sembahyang qhadak tapi dia tak tutup aurat, dia sgt seksi, tak pakai tudung, mekap tebal..dan sorang lagi tak jaga solat, 6 bulan duduk bersamanya boleh dibilang dgn jari kali sembahyangnya.tak period pon tak sembahyang..kdg2 dia pakai tudung kdg2 tak pakai tudung..So, siapa lebih baik? aku tak memihak pada sesiapa tetapi kulihat semakin lama yg TAK sembahyang ni semakin tak menjaga maruahnya, semakin lama kemanisan wajahnya luntur..(Disinilah terletak relevannya Sembahyang itu tiang agama)
Sekarang di opisku pula ramai juga tak sembahyang, lebih ramai tak sembahyg dari sembhyg.. kalaulah ikutkan hati kata biadap ni..nak aje aku sound begini..
~'aku tak penah tgk ko smbhyg zohor or asar sejak aku masuk sini lg, lamanyer ko xsmbhyg, dh setahun lebih dh, tak rase bersalahke'..wah biadapnyer aku..
~'kenape ek sy nmpak awk ek sembahyang jumaat je ek..awk kumpul solat 5 waktu utk sembhyg jumat ek' wah kurang asamnyer aku..
~'ooo baru tau korg KURENG nak smbhyg zohor n asar sbb serabut keje,keje byk kan tapi mgrib, isyak, subuh xdek masalah..ooo mcm tuuu..' wah solat 5 waktu sehari semalam bukan 3 waktulah awk..
~'dik, gi lah smbhyg?' 'kak tak smbhyg ke?' diorang dah besar pnjg buat ape nak suruh2 lagi.

Sekali
lagi sbg peringatan utk diri sendiri..hargailah ibubapa kite yg sejak kecik didik kite sembahyang, ingatlah cikgu, ustaz ustazah penat2 ajar bace doa dan cara sembahyang dan yg paling penting ingt sikit tuhan yg bagi kite bernafas, yg bg rezeki kita bekerja, yg bg mkn.. takkanlah nak tunggu putus cinta, or jatuh sakit or kehilangan org tersayang or rase keresahan dihati baru nak sujud pada Yang Esa.Itu melampau namanya.
Sedih aku tengok diorg yg tak sembahyang ni..lagi sedih bile tgk yg elok2 sembahyang dah tak sembahyang dah..Sedih bukan sebab ape, sedih kenapa diorg buat tuhan mcm tu..kite sume ni ade agama, ade tuhan,..sedih sgt2..
Yer aku tau..aku juge ade baik buruknyer dan ilmu agama yg aku ade pon basic aje, doa2 tak byk yg hafal, yg ustaz/ustazah ajar dlu2 pon dah lupa dah..yg arwah mak ayah ajar pon dah tak ingat tp ingatlah Allah yg bagi kite kehidupan di dunia yg sementara ni..
Adakah kita menunggu tua, nak gi mekah baru nak berubah?..Adakah kite nak menunggu tiba di Jabal Rahmah beru nak memohon tuhan memakbulkan segala permintaan dihati?..Tidak sama sekali..Tuhan itu dekat aje dgn kita, menyayangi kita lebih dari segalanya tapi kita aje yg menjauhkan diri, menjarakkan diri kita dgn tuhan dengan cara meninggalkan solat kita padaNya.

Jika ade sesuatu yg kita tak dapat, jgn putus harap, Allah Maha Mendengar. Kadang2 tuhan menduga kita dgn pelbagai cara. Ikhlaskan hati meneruskan hidup, berdoa dan jangan tinggalkan solat..lama2 kita payah nak solat. Org perempuan kena ingat satu hari nanti akan jadi ibu, org lelaki menjadi imam dan ayah. Jika awal2 lagi dah tak jaga kewajiban, bagaimana pula dgn iman anak2.
Wallahualam. (Peringatan utk diri sendiri, tak berniat menyinggung sesiapa)

2 comments:

  1. nik kasi la ada paragrapgh...pening nak bc.hehe~ anyway tq for the tazkirah

    ReplyDelete