Sunday, December 18, 2011

Perasaan yang Sudah Kesampaian

Salam weekend..weekend ku minggu ini dihabeskan dirumah saje..angin utk bershopin kurang memandangkan money agak kering :-p Sian plak aku sejak akhir2 ni tengah2 bulan pon dah kering..xpe la yg penting kena b'syukur la dgn rezeki yg ada..Bertahan!
Perasaanku sudah kesampaian..wohhoo..sape2 yg nak mkn spagheti tu..ape kata cuba2 buat sendiri..kalu mkn kat pizza hut or tmpt lain takut2 tak puas plak..bagi aku yg mengidam ni, aku kena mkn smpai puas hati..:-)
* Sajian untuk 4 orang
Cara2 nya adalah seperti berikut ye adik2 :-
1. Anda mestilah mempunyai keinginan utk makan spagheti.
2. Sediakan senarai bahan2 masak Spagheti dan belilah disupermarket berhampiran anda seperti berikut :-
Bawang besar - 2 Biji
Spagheti - 1 paket (1 paket seswai utk 4 orang makan, yang penting Halal) RM 5.50
Sos Spagheti - 1 botol (Cap Kimball, yang penting Halal) RM 3.55
Daging Kisar - 1 paket (dlm 1 paket,ade 2 keping) RM 5.90
Meatball/Any- (Disebabkan aku ditakdirkan tak jumpa meatball kat supermarkat, jadi aku ganti dgn sosej yg sedia ade dalam peti ais rumahku)
Itu saje bahan2nyer..banyak benda lain lagi boleh ditambah macam cendawan butang, tomato, ayam..ape2 lah..

3. 2 bijik bawang besar tu kena blender tau..kalu xdek blender camner? Guna lesung batu? No no no ok..Kalu xdek blender, lupakan saje hasrat utk buat Spagheti?? Sepatutnya begitulah :-p..kalu anda takde blender, tumis je sos tu ok..
4. Panaskan kuali > tuang sikit minyak masak > Tumis bawang besar yg telah diblender tadi hingga naik bau dan masak > kacau2 sikit > Masukkan sos kimball sumenyer > masukkan daging kisar, masak smpai daging empuk> masukkan sosej + air + garam gula secukup rase 
5. Rebus Spagheti
Sekian..
Bahan bahan nak buat spagheti

Dah nak siap..
Lama jugak tunggu benda alah ni nak empuk..


Inilah hasilnyer..pertama kali buat


Selamat mencuba..

1 comment: